Workshops

Like the first National PhD Day, we offered three rounds of interesting and challenging workshops. Topics varied widely, in the hope that it would contain something for everyone. Examples are debating skills, social media for scientists, and selling yourself.

WORKSHOP ROUND 1

Time management for PhDs
By: Eduard Schmidt, PhD Candidate at the Institute of Public Administration, Leiden University. Next to this, he is a board member at PNN and member of the advisory council of the Dutch-Flemish Accreditation Organization (NVAO).

Most people doing a PhD know: it’s not an ordinary 40 hour a week job. Doing a PhD is not doing research. You have to collaborate with others, teach, follow courses yourself, attend meetings and network. Combining all these different tasks ask for good time management skills and is quite difficult. And as the majority of PhDs does not finish their dissertation on time, getting to know some time management tips and tricks might just help you to increase your efficiency and (just as important) may help to decrease work-related stress. You could try some self-help books claiming to have the one and only solution to increase efficiency and decrease stress, but if you (just as me) don’t believe in one generalizable one size fits all solution, this workshop might be the one for you. The focus on this workshop is to give some hands-on practical tips. In 45 minutes you will learn some basic tricks to help you structure your work, prioritize your tasks and become a master of time management!

Overtuigend Pitchen
By: Lars Duursma (Debatrix), expert in persuasive power and former World champion debating.

Krijg draagvlak voor je ideeën met een doordacht betoog! Herkent u het: collega’s die tijdens een vergadering of gesprek soms wel tien minuten nodig hebben om tot de kern te komen van hun voorstel? Of heeft u zelf wel eens dat u halverwege uw praatje bent vergeten wat ook alweer uw punt was? Tijdens deze interactieve lezing wordt er veel geoefend waarbij de deelnemers beproefde overtuigtrucs van de trainer leren toepassen om vaker met succes te overtuigen.

PhD and careers outside academia – a natural match?
By: Chiat Cheong, PhD, Project manager at PCDI (c.cheong@pcdi.nl /www.pcdi.nl)

Your professional outlook as a PhD: A research position is the logical continuation of the career you set off, or…. is it not? What value does a PhD represent? What is the employability of a PhD outside academia? Are there suitable jobs for PhD graduates to be found? What do statistics tell us? What is your attitude towards non-research positions? Let’s reflect and discuss professional challenges outside academia.

Personal Branding: ken je kwaliteiten!
By: dr. Norman Schreiner, Talentmanagement en Loopbaansturing, Academic Researcher at Erasmus University

Gepromoveerd, en dan? Niet alleen tijdens beoordelingsgesprekken maar ook bij de koffieautomaat, in de kantine, op verjaardagsfeestjes, in de trein, op terrasjes: wij praten over onze banen en over onze loopbaanmogelijkheden veel meer dan wij vermoeden. Ook het gepromoveerde individu beraadt zich over zijn of haar loopbaanmogelijkheden. En stelt zich vooral vragen als: “Waar lukt het mij om na mijn promotie ergens op een universiteit aan de slag te gaan?” Echter, het blijkt dat het merendeel van de gepromoveerden een baan buiten de universitaire wereld verwerft. Niet iedere gepromoveerde lijkt zich bewust van deze realiteit.

Daar komt bij dat we in een tijd leven waarin een opvallende verschuiving van de verantwoordelijkheid voor de invulling van de loopbaan waar te nemen is. Vroeger voltrok loopbaanplanning zich onder de bevoogdende vleugels van een en dezelfde werkgever, die gewoonlijk de loopbaan van de werknemer uitstippelde. Tegenwoordig wil het individu zelf steeds meer verantwoordelijk zijn voor de inrichting van de eigen carrière, en zal doelbewust dan ook zelf stappen moeten zetten en blijven bijsturen. Dat betekent in eerste instantie goed bewust zijn van de eigen kwaliteiten en van de eigen ambities. En de persoonlijke vragen beter kunnen beantwoorden: “Wat wil ik nu eigenlijk? Wat kan ik nu eigenlijk? Hoe kan ik mijn personal branding verbeteren?

Optimal Online Presence – Social Media for Scientists
By: Alex den Haan, Client Services Manager at AcademicTransfer (denhaan@academictransfer.nl / twitter ID: @alexdenhaan / about.me/alexdenhaanwww.academictransfer.com)

Most people start drafting a CV when they are about to apply for a new job. But future employers will not only be looking at those couple of pages, they will probably check you out on the internet as well! Does your online profile convey your expertise and experience? Which tools can you use to your benefit? We will cover basics, like Linkedin but what about Facebook? There will be room for questions and discussion, so join this session if you want to learn more about how to power up your professional profile.

WORKSHOP ROUND 2

A doctorate; and what’s next?
By: Jesper van Thor and Ruurd Schoonhoven (CBS)

At this moment your PhD research is probably all you can think about. But what about your life after your PhD?  Did you already think about your next step? Do you know how many doctorate holders are working in an academic environment or find their future jobs elsewhere? And how much they earn? Do you know their opinion on various aspects of respectively their current job and their PhD research? This workshop focuses on the careers of doctorate holders. Statistics Netherlands (CBS) conducted a survey (2014) among doctorate holders in the Netherlands. The main aim of this workshop is to provide more insights in employment situation, international mobility, demographic characteristics, and perceptions on the PhD research and current job of holders in the Netherlands. Information retrieved from doctorate holders themselves; i.e your future colleagues!

Speak like Obama
By: Lars Duursma (Debatrix), expert in persuasive power and former World champion debating.

Learn how to give speeches that will touch, captivate and inspire your audience!
Barack Obama knows like no other how to inspire millions of people all around the world with just one speech. But just ten years ago he was everything but a gifted speaker. In a very short amount of time he learned a great deal about presenting and speaking in front of an audience. During this lecture you will learn the same techniques that Obama uses, which will ensure that you will touch, captivate and inspire your audience – just like Obama does! After this lecture you will know the basis structure of an inspiring story and you will have practiced the most important ingredients that make up an amazing story that will fascinate people and move them.

Competent PhD on the Job Market
By: Dr. Claartje van Sijl, counselor/trainer  at Van Sijl Counseling & Training (Claartje@vansijl.com / www.vansijl.com / Twitter ID: @vansijl)

As you start looking around on the job market, you may be surprised to notice that the experience you gained in your PhD years does not automatically give you an advantage over people with a masterʼs degree. How to convince companies of the added value of your PhD? What preconceptions exist out there about PhDs? In this workshop you become aware of the wide scope of PhD competences and learn to illustrate them with concrete examples. Trainer is dr. Claartje van Sijl. As philosophical career counselor and trainer she assists early and mid-career academics throughout the world with questions of purpose, direction, balance and confidence in life and career.

Let’s shake on it: the tricks of networking within your PhD community
Powered by you, delivered by DownsideUp

You might have come across a small saying like this: If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. With this in mind, this session will challenge your own views on networking, its dirty secrets and silver linings. Why should you think or start networking today if you really do not like it? Why even having a network in academia? How do you begin or keep it up and running? Or better yet, why should you network just because others tell you to do so? To discover some productive answers to these questions, or explore any other troubling issues you might encounter in this tough academic world of connections, we invite you to join in a curious mini-workshop on network leadership. You will be trying out a few tricks but also explore the connection mysteries right there, right now with your fellow peers, as simple as a handshake. And as a bonus, you might find that personal development is not just a challenge imposed by others, but an inspiring learning trip you choose for yourself. Looking forward to seeing you at this network hub!

Orientation on Entrepreneurship for a Scientist (Ondernemerschap)
By: Marcelien Breedveld (Startup Accelerator at Utrechtinc.nl / Twitter ID: @marcellien / @utrechtinc)

Is entrepreneurship the next step in my career? Do I have the talents and skills to do that? What are the opportunities to transfer my research project into a business? What happens to my academic career if I do? If these questions match yours then you should join this workshop. In this workshop you will experience what it takes to become an entrepreneur and what you need to start up (within the context of your current research or the business idea that you have). You get a platform to pitch and share your idea, discover which skills you need as entrepreneur and why customers, money and execution are vital to successful entrepreneurs. We ask you to bring your own ideas and entrepreneurial mindset to share and together enjoy the creativity, energy and perseverance of discovering the entrepreneur in you.

WORKSHOPS ROUND 3

Personal branding: maak je talent zichtbaar
By: Martin Reekers. Loopbaancoach, trainer, auteur, docent en cartoonist (www.martinreekers.nl).

Het is niet de vraag of je talent hebt, maar hoe je dat talent het best zichtbaar maakt!
Promovendi  doen veel waardevolle vaardigheden op die bruikbaar zijn op de academische én niet-academische arbeidsmarkt. ‘Je bent wat je anderen laat zien van jezelf en hoe anderen daarop reageren’. Het is de moeite waard om jezelf als ‘merk’ of ‘personal brand ‘ voor te stellen, en te leren hoe je dat doet en welke invloed je kunt uitoefenen op de wijze waarop anderen jouw ´merk´ zien. In deze workshop ontdek je hoe jij je met personal branding kunt onderscheiden in je werk of bij sollicitaties.

Mediatraining
By: Lars Duursma (Debatrix), expert in persuasive power and former World champion debating.

Hoe verpak je jouw boodschap zo dat deze nieuwswaarde krijgt? Hoe houd je de regie in een gesprek en zorg je dat jouw belangrijkste boodschap overeind blijft? En hoe kom je overtuigend over bij radio- en televisieoptredens? In een interactieve lezing mediatraining leg je de basis voor succesvolle optredens in de media. Na deze lezing heeft u het inzicht en de presentatievaardigheden om overtuigend op te treden in de media.

Writing your thesis with ease
Do you struggle with writing? You are not the only one.Do you want to learn how to write with ease? Bring pen and paper and learn a technique that will enhance your writing in no time!

Valorizing your research: myths and facts
By: Stefan de Jong, PhD (‎Knowledge Broker at Luris, Leiden University)

Stefan de Jong wrote a doctoral thesis about valorisation policy. His findings include that it is unclear to many researchers what valorisation exactly entails and that many researchers have not developed valorisation strategies. As Stefan argued in a blog and a letter in NRC Handelsblad, also doctoral students should invest in valorisation. Both for their own career as well as for and science’s and society’s benefit. In this workshop he will explain what valorisation is, why it is important for your career and how you can develop a personal valorisation strategy.

Bellen met een journalist – medialogica voor promovendi
By: Maarten Keulemans (Wetenschapsjournalist / Redacteur wetenschap bij De Volkskrant), Marieke Drost (Wetenschapsjournalist en redacteur bij NTR Akademie en Kennis van Nu), Corlijn de Groot (Wetenschapsjournalist NTR)

Maatschappelijke relevantie van onderzoek wordt steeds belangrijker. Media zijn het ideale middel om de resultaten van wetenschappelijke onderzoeken breed uit te dragen in de maatschappij. Toch blijkt het vaak lastig om onderzoeksresultaten interessant genoeg te brengen voor televisie, krant of tijdschrift. Deze workshop begint met een presentatie van wetenschapsjournalist Maarten Keulemans over medialogica voor promovendi. Daarna kun je tegenover een diverse groep van wetenschapsjournalisten je onderzoek te pitchen op een manier die begrijpelijk is voor een groot publiek. Het panel zal persoonlijke feedback geven en onderzoeken hoe de resultaten in je eerste artikel of van je proefschrift begrijpelijk en interessant gemaakt kunnen worden voor een groot publiek.